Wednesday, January 25, 2012

Fungsi Reset Seting Dalam Handphone


Fungsi Reset Setting

Bertujuan untuk memulih semula keadaan asal phone (keadaan phone seperti pada hari pembelian /days of purchase

  • Reset Setting - Memulih semula setting ke setting asal (seperti pada hari pembelian hp tersebut) phone  tersebut seperti wallpaper, themes, screen saver, incoming call tones, incoming sms tone, etc. sebelum di ubah oleh user/pengguna. 
  • Reset All/Hard Reset- Memulih setting keseluruhan phone ke  (factory setting) Awas! Guna option ini bila perlu sahaja, seperti phone kerap 'hang', terkena virus, atau tidak berfungsi seperti biasa. Reset All akan memadam semua ROM dalam phone memory, bererti semua contact, wallpaper, sound, yg disimpan dalam phone memory akan terpadam. Sentiasa backup phone memory anda untuk mengelakkan keadaan yang tidak di ingini. Segala data dalam phone memory tidak akan dapat di 'recover' semula, jadi sila berhati-hati bila menggunakan option ini. 


Reset setting untuk Nokia
  • Reset Setting - Tekan *#7780#
  • Reset All / Factory Setting -  Tekan *#7370# atau dari Menu>Setting>Factory Setting. Biasanya anda akan diminta memasukkan "Security Code". No 'default' kod keselamatan ialah 12345. Jika anda telah set kan kod, sila masukkan kod yang sedia ada.  
Reset setting untuk Sony Ericsson
  • Dari Menu>Seting>Master Reset. 

Selamat Mencuba! :)

Like Our Fan Page at 







No comments:

Post a Comment